vrijdag 15 oktober 2010

betrapt

Voor mij zit een jongen van 12. Grappige puber, met overgewicht waar hij wel graag van af wil. Dus komt hij al een tijdje bij mij op consult. Over eten hebben we het al uitgebreid gehad en meneer doet goed zijn best. Eet een stuk minder koekjes, eet nu wel een ontbijt, al zij het met frisse tegenzin en onder luid gemopper volgens zijn moeder...

Over bewegen hebben we het ook gehad en daar lopen we een beetje vast. Deze jonge knul heeft het niet zo op bewegen. Dat is natuurlijk jammer want afvallen zonder bewegen...dat is erg moeilijk. Dus opnieuw probeer ik hem een beetje enthousiast te maken voor sport. "Wat dacht je van tennis dan?" Nadat voetbal, korfbal, hockey, paardrijden enz al waren besproken...
"Nee, dat lijkt me niks, beetje tegen zo'n bal meppen..." Oké, nieuwe poging. "Honkbal?" "Nee, moet je rennen en dan ga ik zweten, vind ik ook niet zo fijn..." "Dan is zwemmen misschien wel wat voor jou, in het water merk je niet dat je zweet dus..." "Ja maar van zwemmen word je zo nat.."

Ik hoor zijn moeder al zuchten. Gefrustreerd zegt ze dat het altijd zo gaat. "Hij vindt echt niets leuk! Het liefst hangt ie de hele dag achter de computer. Nu heeft ie zijn zinnen weer op een Wii gezet." Het onderwerp in kwestie veert overeind bij het horen van het woordje Wii. "Natas, van een Wii val je toch ook af?" Hij kijkt me smekend aan en ik hoor zijn moeder bijna tandenknarsen. Dit onderwerp is duidelijk thuis al eens besproken. Maar ik moet mijn jonge cliënt gelijk geven. "Ja, dat klopt van een Wii kun je ook afvallen. Maar...dat ligt er natuurlijk wel aan welk spelletje je erop doet.
"Ik zie moeders een beetje bezorgd kijken. Ik geef haar stiekem een knipoog.

"Weet je knul, zo'n Wii is een leuk apparaat maar het is wel erg duur. Ik vind niet dat je van je moeder mag verwachten dat ze zo maar even een wii voor je aanschaft. Misschien moet je daar zelf ook wel wat geld aan bijdragen." Het blije gezicht van net betrekt een beetje. "Ik krijg maar een paar euro zakgeld, dan duurt het eeuwen voordat ik zo'n ding heb." Ik zie een prachtige kans en duik er midden in! "Weet je misschien kun je wat geld bijverdienen. Door klusjes te doen. Boodschappen voor de oudere buren als je die hebt. Loop je voor hun even naar de winkel toe. Of auto's wassen. Of misschien wel wat tuinen onderhouden bij jullie in de buurt. Misschien gaat het wel weer sneeuwen van de winter en kun je mooi geld verdienen met het sneeuwvrij maken van de stoepen. Gewoon bij de buren vragen of ze nog klusjes hebben."
Ik zie hem denken....en dan...

"Ja, jij wilt gewoon dat ik ga bewegen. Ik heb je wel door hoor!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten