woensdag 6 oktober 2010

Lekker fris he!?


Tijdens het wekelijkse uitstapje van mijn man en mij naar de supermarkt is er op onverklaarbare wijze een fles cassis in ons karretje beland. We kwamen er pas achter bij het inladen van de boodschappen bij de auto. Verbaasd vraag ik aan mijn halve trouwboekje "had je zin in cassis?" Omdat mijn echtgenoot net als de rest van ons gezin bijna nooit frisdranken drinkt ( zij het onder lichte dwang...) Maar nee, dat had hij niet. "Ik dacht dat jij die fles in het karretje had gelegd."Ja ja, ik....die nooit frisdrank drink. Oke, iemand mist dus waarschijnlijk een fles cassis. 

Maar die fles cassis veroorzaakt hier thuis wel de nodige problemen. De kinderen die gewend zijn aan een koelkast zonder frisdrank trekkken naar die fles toe als bijen naar honing. Met kromgetrokken tenen zie ik het aan. Oke, die fles is er nu eenmaal. Kinderen kunnen best wel iets hebben. Sporten regelmatig. Kom op moeders niet zeuren...

Als we op dinsdagavond vlak na het eten in de keuken staan wordt het me toch iets te gortig. Dochterlief wil iets te drinken pakken en pakt zondermeer de fles cassis. "Ho stop. Niet die. Pak maar even iets anders." Kwaad draait mijn puberdochter zich om. "Waarom niet!?" klinkt het boos. Op het moment dat ik zeg dat iets niet mag is dit een vrij normale reactie, dus ik laat me niet uit het veld slaan. "Omdat lieve schat, je net hebt gegeten en bovendien ook al een ijsje hebt gehad (die ook al op wonderbaarlijke wijze zomaar in ons karretje waren beland....) Mijn puberdochter ontploft bijna. "Doe even normaal man! Het is maar een glaasje fris hoor. Daar wordt je niet dik van. Van vet word je dik!"

Ai...pijnlijk. Mijn dochter, waarvan ik toch dacht dat ik er aardig wat kennis in had gestopt op het gebied van eten staat mij hier even een grote fout te maken. "Vet? Maar hier zitten ook calorien in hoor. Niet alleen van teveel vet kun je dik worden ook van teveel suiker en die frisdranken zitten vol met suiker en..."Verder kom ik niet. Dochter nummer twee laat ook van zich horen. "Denk maar niet dat het leuk is hoor een moeder die gewichtsconsulent is!" nee, dat snap ik. Natuurlijk is het niet altijd leuk om een moeder te hebben die je dingen verbied omdat ze toevallig weet dat die niet goed voor je zijn. Maar nog steeds blijf ik rustig en geduldig. Dit is tenslotte een belangrijk leermoment voor mij en mijn kinderen toch? "Luister, het gaat niet om dik alleen. Jullie zijn prima. Maar het gaat ook om gezond en die frisdranken zijn niet gezond. Af en toe oke, maar nu even niet. Jullie hebben net gegeten en een ijsje gehad. Dus nu niet!"

Met rollende  ogen kijken de dames elkaar aan. Vanuit mijn ooghoeken zie ik het aan. Maar ik zie ook weer die rotfles boven een glas verschijnen. "He, ik zei toch van Niet!" Met een lelijk woord dat ik niet zal herhalen wordt de fles terug gezet in de koelkast. Nog een diepe zucht en dan het onvermijdelijke "Waarom niet!?" Dit maal heb ik niet meer zoveel geduld en blaf ik "Omdat ik het zeg !"terug. En dat helpt....

De volgende keer dat ik weer boodschappen ga doen met mijn echtgenoot zal ik nog beter opletten wat er allemaal in dat karretje wordt gemikt! Hetzij door meneer zelf hetzij door wild vreemden. Want ook hier geldt: Voorkomen is beter dan genezen.

2 opmerkingen:

  1. Als je zo heftig op een glaasje cassis reageert dan krijg je dat zodra ze later uit huis zijn hun kar vol gaan laden met chocolade, cassis, cola, friet, echte mayo en een aversie tegen gezonden dingen gaan krijgen. (weet er zelf alles van) ik mocht ook van alles niet thuis en ik deed eenmaal op mezelf alles wat mijn moeder verboden had. Met als resultaat een eetstoornis en een gewicht van 130 kilo. Laat ze toch lekker een glaasje casis nemen... groetjes Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ester,

    leuk dat je reageert. Bij mij thuis mogen de kinderen best af en toe een glaasje cassis. Ik verbied het niet, alleen gelden er hier wel regels. Af en toe in het weekend geen probleem, maar op door de weekse dagen drinken we hier geen fris. Verbieden heeft geen zien, precies zoals je zegt kan het juist uitdraaien op juist wel doen. uitleggen en beperken met een goed argument kan wel.
    Vriendelijke groeten,
    Natasja

    BeantwoordenVerwijderen