dinsdag 19 april 2011

Een dikke voldoende!

Gisteren kwam in de media een bericht naar buiten over kinderen die een rapportcijfer zouden gaan krijgen voor hun BMI. Een proef, om kinderen te stimuleren om gezonder te gaan eten en minder kilo's te wegen.
Wat mij dan al eerste te binnen schiet is "Waarom een rapportcijfer voor de kinderen? Waarom niet voor hun ouders?"
Ouders zijn immers verantwoordelijk voor hun kinderen en dus ook voor het eetgedrag van deze kinderen. Ouders behoren het goede voorbeeld te geven. Kinderen zijn wat dat betreft net papegaaien. Ze doen ons, ouders na. Eet jij gezond zal je kind ook sneller geneigd zijn gezond te eten. Andersom natuurlijk ook, hang jij op de bank met en zak chips, dan moet je niet raar opkijken als je kind dit ook gaat doen.
Gezond eten kan een boel leed voorkomen. Veel kinderen hebben tegenwoordig last van overgewicht. letterlijk last van, want overgewicht is niet leuk! Kinderen die bij mij komen willen er allemaal van af. Ze willen net als de rest zijn. Ze willen kunnen meekomen met sport. Ze willen die extra kilo's niet meer!
Om dat voor elkaar te krijgen moeten ze heel veel doen. Ze moeten ineens gezond gaan eten. Regelmatig komen er kinderen bij me die geen groentes lusten en die dus groentes moeten gaan leren eten. En dat is moeilijk en helemaal niet zo leuk.
Wat ook niet leuk is, is dat ze minder moeten gaan snoepen en meer moeten gaan bewegen. Terwijl snoep en fout eten en niet bewegen hun gewoonte was...
Gewoontes afleren is erg moeilijk, moeilijker nog dan aanleren.
Vandaar dat het belangrijk is om van jongs af aan kinderen te stimuleren om gezond te eten. Door het zelf te doen. Zo wordt gezond eten een gewoonte. Uit ervaring, 3 kinderen, weet ik dat het niet altijd gemakkelijk is. Anderen mogen altijd alles en die van jou nooit iets.
Toch blijf ik mijn kinderen die gezonde dingen voorschotelen en eet ik ze zelf ook. Omdat het nou eenmaal gezonder is. Omdat ik het beste voor mijn kinderen wil. Omdat ik zeker weet dat er ooit een dag komt waarop ze het wel zullen waarderen.
Misschien zouden ze het nieuwe rapportcijfer ook in ons land moeten invoeren. Weet ik zeker dat wij een dikke 10 gaan scoren! En jullie?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten