dinsdag 1 maart 2011

vlees of vega?

regelmatig krijg ik van cliënten vragen over vlees. Terecht vragen ze zich soms af of al dat vlees nou wel zo gezond is. Terecht zeg ik omdat teveel vlees niet goed voor je is. Vlees bevat verzadigd vet en we weten dat die verzadigde vetten niet zo goed voor je zijn. In ieder geval niet als je er teveel van binnen krijgt. Maar ook terecht omdat vlees regelmatig negatief in de publiciteit staat.
Neem bijvoorbeeld de kip, die door gebruik van antibiotica voor ziektes bij mensen kan zorgen. Niet iets waar je als vleeseter blij van wordt.
"Maar," hoor ik dan ook veel cliënten meteen opmerken, "ik wil niet vegetarisch worden hoor." En eerlijk gezegd zit ik zelf ook een beetje met dat probleem. Ik wil niet vegetarisch zijn, daarvoor vind ik vlees te lekker. Een boterham met kipfilet of ham vind ik te lekker om te laten staan. Maar al die verhalen rondom vlees maken ook mij ongerust. Dus heb ik een een beetje om me heen gekeken.
Er zijn tegenwoordig tal van producten die geen vlees bevatten maar wel de goede stoffen van vlees. Want laten we even duidelijk zijn, ondanks veel negatieve media aandacht bevat vlees ook goede stoffen. Denk aan ijzer en b-vitamines. Die vegetarische producten doen het qua smaak ook beslist niet slecht. Wat ook een voordeel is, ze zijn zo klaar. Dus eet ik nu regelmatig in plaats van echt vlees, nepvlees. Zonder op smaak of goede voedingsstoffen te hoeven inleveren.
Maar dan nog hield ik een nare bijsmaak over aan dat gewone vlees. Totdat ik de biologische slager bij ons ontdekte. Vlees van dieren die niet opeengestapeld in een schuur staan maar een dierwaardig bestaan hebben geleid. Dat eet al een stuk beter moet ik toegeven.
Maar er blijken meer goede initiatieven rondom vlees te bestaan. Zo kwam ik op twitter okvlees.nl tegen. Daar bruist het van de goede ideeën over vlees. Het moet beter. Eerlijker en transparanter. Weten wat er op je bord ligt. Het klinkt mij goed in de oren.
Vlees staat al eeuwenlang voor ons mensen op het menu en dat zou ook zo mogen blijven. Voor mensen zoals mijzelf, die geen vegetariër willen zijn. Ondanks het enorme respect dat ik voor deze mensen heb, is het niets voor mij. Ik wil gewoon graag mijn stukje vlees. Uit de praktijk weet ik dat er meer mensen zoals mij zijn. We willen wel vlees. Maar we willen het veilig en gezond. En ook nog eens leuk voor de dieren. Al realiseer ik me uiteraard dat geslacht worden aan het eind van de rit niet echt leuk kan worden genoemd. Maar helaas is dat de realiteit.
Tegenwoordig roep ik niet meer zo hard dat ik geen vegetariër ben. Ook niet dat ik een vleesliefheber ben. Ik ben tegenwoordig bewust parttime vegetariër en dat bevalt erg goed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten