woensdag 29 september 2010

Vanaf vandaag ga ik jullie vermaken met mijn blog. Dat hoop ik dan ...dat jullie je vermaken. Ik hoop ook dat jullie er wat van opsteken. Want daar is deze blog natuurlijk voor bedoeld. Ik geef informatie over gezond eten en jullie steken er iets van op. 

Spruitjes en zo! is er speciaal voor kinderen en jongeren. Want dat het nodig is dat er een speciaal programma is voor kinderen met overgewicht moge duidelijk zijn. De afgelopen zomer ben ik echt geschrokken. Zoveel kinderen die overgewicht hebben. Dikke buiken, bolle toeten, vetkabben....dat kan toch niet mensen. Kinderen horen geen overgewicht te hebben. 

Toen ik al die kinderen daar zo zag dacht ik terug aan mijn eigen jeugd. Waren er toen ook al zoveel kinderen die te dik waren? Nee, bij ons op de lagere school bestond het grootste gedeelte van de kinderen uit magere scharminkeltjes met knokkige knieen en spitse benen. En dat was gewoon. Slechts 1 enkel meisje bij ons in de klas was te dik. 

Natuurlijk ga je dan nadenken. Hoe kan het dat er vroeger (och jongens wat klinkt dat erg...) minder gevallen van overgewicht waren dan tegenwoordig? 

Het antwoord is helaas niet zo een twee drie te geven. Het is een combinatie van verschillende factoren. Wij speelden vroeger buiten. In ieder geval meer en vaker dan nu. Wij hadden alleen op woensdagmiddag tv en niet zoals nu 24 uur per dag. Wij hadden geen computers of spelcomputers. Wij hadden ook geen mobieltje om te sms-en. Nee, als wij wilden afspreken dan liepen we naar elkaar toe. "He, kom je buiten spelen?' Al die veranderingen dragen er aan bij dat onze kinderen minder bewegen. En dat is jammer.

Ook op het gebied van eten is er veel verandert in de loop der jaren. Wij aten vroeger gewoon aardappels, groente en vlees. Tegenwoordig eten we met z'n allen vaker "vreemde" gerechten. Pasta's, rijst, wraps en noem maar op. De verpakkingen zijn ook groter geworden. Er is ook veel meer aanbod. Kijk eens om je heen in de winkel, hoeveel keus er is. Ook die veranderingen hebben invloed op het gewicht van onze kinderen. 

Je hebt van die mensen die boven een bepaalde leeftijd gaan mekkeren dat vroeger alles beter was. Zover wil ik niet gaan. Maar niet alle veranderingen zijn goed. 

Hoe het verder moet met onze kinderen? Veranderen. Weer terug naar de basis en als u niet meer weet hoe dat moet. Help ik u daar graag bij. Met Spruitjes en zo!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten